tisdag 27 januari 2015

Rosendrömmar

Det handlar inte om drömmar om rosor utan om vad man kan göra av rosenbladen i väntan på den nya säsongen. Man kan om man gjorde rosensocker under säsongen baka dessa vansinnigt goda rosendrömmar som jag gjorde igår.







Rosensocker

100 gr rosenblad
3 dl socker
    

Tvätta rosenbladen och låt torka på lite hushållspapper, mixa bladen med sockret. Lägg ut på plåt och torka i ugn på mycket låg värme. Mixa eventuellt igen och häll upp i en lufttät burk.


Rosendrömmar

100 gr rumsvarmt smör
1 dl socker
2 dl rosensocker
1 dl rapsolja
1 tsk hjorthornssalt
4 dl vetemjöl
        

Vispa smör, socker och rosensocker vitt och poröst, tillsätt sedan rapsoljan lite i taget. Blanda hjorthornssalt och vetemjöl, tillsätt. Forma runda bollar och lägg på bakplåtspapper, grädda i 150 grader i ca 20 min.


Underbart goda!


Önskar er en fortsatt fin vecka!

Kram Sofie

6 kommentarer:

  1. Såg verkligen goda ut, just nu är jag sockerfri och har inte alls varit sugen, så jag får skjuta bakning på framtiden. Samlar på mig en del recept ändå, ifall jag får nåt ryck framöver. Underbart fin flocken i förra inlägget, har inte sett den tidigare, och bara att den heter chocolate liksom!

    Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, nej då kan jag förstå att du inte varit sugen. Trevligt att samla på sig recept för att kanske testa framöver:) Ja, visst är den helt underbar, hihi javisst namnet säger ju allt!
      Varma hälsningar,
      Sofie

      Radera
  2. Det här låter helt magiskt! Måste testa att göra rosensocker den här sommaren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Det är superenkelt.
      Varma hälsningar,
      Sofie

      Radera
  3. Alltid kul att kunna använda blommor i bak- och matlagning. Låter gott med rosenkakor.
    Ha det så fint
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns som om man får lite extra nytta av dem då.
      Tack, detsamma.
      Varma hälsningar,
      Sofie

      Radera

Jag blir jätteglad att du läst och vill ge en hälsning, ställa en fråga eller helt enkelt ge dina synpunkter. Jag svarar på alla kommentarer, så håll utkik ifall du vill läsa svaret. Ha det fint!

Kram Sofie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...